روانشناسی،مشاوره و راهنمایی
مشاوره در زمینه های:تشخیص اختلالات روانی،ازدواج،تحصیل،خانواده،فردی و....

چگونه حامی روح و روان فرزندمان باشیم؟
 

بسیاری از پدران و مادران فکر می کنند که توجه تمام و کمال به روند رشد فیزیکی و جسم کودک در زندگی وی کافی است و همین امر به تنهایی نمایانگر خوب بودن والدین است. اما امروزه ثابت شده که حمایت روانی مثبت از کودک علاوه بر آنکه بر روح و روان وی اثر خوبی می گذارد، سبب رشد جسمی بهتر کودک نیز می شود. هر کودکی دوست دارد که بازتاب کاری را که انجام داده ببیند و در واقع تایید و تکذیب آن توسط والدین در نشان دادن مسیر آتی وی موثر است. کودک از طریق پدر و مادر خود درمی یابد که این رفتار درست بوده یا نه و آیا ادامه آن به صلاح است؟
 

تحسین و تقویت عملکردهای مثبت کودک علاوه بر آنکه از نظر رشد شخصیتی و تربیت اجتماعی وی حائز اهمیت است، بر افزایش اعتماد به نفس و خودآگاهی وی نیز اثرمثبت می گذارد. در واقع شما می توانید از طریق تقویت های  مثبت به تغییرات رفتاری و عملکردی کودک پرداخته و بدون جار وجنجال و بحث، کار خوب را به او نشان دهید.
حمایت های روانی از کودک چند مدل مختلف دارد که شما می توانید برحسب آنچه رخ داده است، یکی از آنها را به کار ببرید. به طور مثال، در آغوش کشیدن، بوسیدن، گوش دادن به صحبت های کودک، همدردی با او، تشویق و ترغیب او برای ادامه آن کار و... از مواردی است که به کودک این اطمینان را می دهد که شما به او توجه می کنید و از روند پیشرفت او خوشحال هستید.
 

کودکانی در معرض حمایت روانی پدر و مادر یا مربیان مدرسه خود هستند، از نظر روابط اجتماعی نیز معاشرتی تر شده و قادر به برقراری ارتباط بهتری با اطرافیان خود به ویژه غریبه ها هستند.
آنها از نوع برخورد شما می آموزند که با افراد دیگر در هرگروه سنی همدلی و همدردی کنند و از کمک کردن به دیگران ابئی نداشته باشند. این کودکان علاوه بر آنکه خوداز تحسین لذت می برند، می آموزند که در بزرگسالی نیز از تشویق و تحسین اطرافیان به ویژه همسر و فرزندان خود نهراسند.
 

البته والدین باید دقت داشته باشند که حمایت های روانی کودک به ویژه تحسین و تقویت های مثبت حتما باید در پی انجام یک کار درست و خوب باشد و بدون دلیل و منطق، صرفا به جهت افزایش اعتماد به نفس کودک، به این کار نپردازند. این شیوه تربیتی متاسفانه تازگی ها در بین برخی از خانواده ها رایج شده و آنها سعی می کنند با بزرگ جلوه دادن کارهای کودک خود-در حالی که عملکرد مثبت مهمی رخ نداده است- او را نزد اطرافیان مطرح کرده و سبب افزایش اعتماد به نفس وی در زندگی شوند. این مسئله تنها موجب ایجاد استرس و نگرانی در کودک می شود، زیرا حس می کند اگر قادر نباشد آنچه را که پدر و مادر از وی انتظار دارند، برآورده سازد، چه می شود؟ این مسئله حتی گاهی اوقات حمایت کننده روانی منفی محسوب شده و کودک را از حرکت به سمت پیشرفت و موفقیت می ترساند.

یکی از عواملی که سبب می شود کودک کارهایی در جهت مثبت انجام داده و تشویق شود این است که والدین بی هیچ واهمه ای آنچه دوست دارند فرزندشان انجام دهد-البته با توجه صددرصدبه توانمندی استعداد گروه سنی کودک بدون بستن چشم ها روی واقعیت ها- به او بگویند. بهتر است برای شروع، یک یا دو مسئله را مطرح کرده و خود نیز برای به سرانجام رساندن این امر به وی کمک کنید تا با مسیر صحیح بهتر آشنا شود.
 

برای انجام بهینه این کار بد نیست که طی بازی های هدفمند یا داستانگونه، او را با قوانین و چهارچوب های خانواده بهتر آشنا سازید تا برای دریافت حمایت روانی مثبت از طرف شما دست به انجام هر کاری نزند.

چهار شنبه 3 فروردين 1390برچسب:, :: 1:56 :: نويسنده : ابوذر

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. امیدوارم که از مطالب کمال استفاده رو ببرید.به شما بازدیدکننده عزیز پیشنهاد میکنم مطالب گذشته موجود در آرشیو رو هم حتما مطالعه کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما هستم. باتشکر
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 107
بازدید کل : 233515
تعداد مطالب : 98
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1



Alternative content