روانشناسی،مشاوره و راهنمایی
مشاوره در زمینه های:تشخیص اختلالات روانی،ازدواج،تحصیل،خانواده،فردی و....

7 راه رهایی از کمر درد
درد کمر در دوران بارداری بسیار همه گیر است. دلایل شایع دردهای پشت و کمر در دوران بارداری شامل افزایش وزن، تغییر مرکز ایستایی بدن، عدم توازن عضلانی، تغییرات هورمونی (استروژن و ریلاکسین) است.
هنگام بارداری، بدن هومورن ریلاکسین (Relaxin) آزاد می‌کند که اثری آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارد.

همچنین هنگام زایمان بسیارمفید است. این هورمون باعث شلی و نرمی تاندون‌ها و لگن می شود و اجازه خروج جنین از رحم و به دنیا آمدن نوزاد را می‌دهد. همین هورمون باعث نوع راه‌رفتن خانم‌های باردار (مدل خاص تلوتلوخوردن) می‌شود.

افزون بر شل‌شدن لگن و آماده‌شدن آن برای مراحل بعدی، رحم نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. این رشد رحم دو پیامد دارد؛ یکی اینکه باعث تغییر مرکز ایستایی بدن می‌شود و دیگری اینکه شل‌شدن تاندون‌های رحمی باعث وارد آمدن فشار و کشش اضافی بر ستون مهره‌ها و عضلات اطراف آن می‌شود. عضلات رحمی که زیاد کشیده شده‌اند چندان آماده این همه وزن رحم نیستند. بنابراین ستون مهره‌ها و عضلات آن این وزن اضافی را تحمل میکنند.
اضافه وزن در قسمت جلویی بدن، مرکزثقل بدن و نیز نقاط فشار روی مفصل‌ها و عضلات را تغییر می‌دهد و به ویژه در ناحیه لگن و کمرتان این امر باعث احتمال از دست رفتن تعادلتان می شود که البته در اواخر دوران بارداری تشدید میشود.

بیشتر وقت‌ها شما می‌توانید از این دردها پیشگیری كرده یا آن را درمان کنید. در این مطلب 7 روش مقابله با دردهای پشت در این دوران پیشنهاد می شود:

1 تمرین وضعیت‌های بدنی درست
همزمان و با رشد جنین، مرکز ثقل بدن به سمت جلو تمایل می‌یابد. می‌توانید با تمایل به سمت عقب یا در صورت امکان با تکیه دادن، این حالت را جبران كنید.
با این کار به عضلات کمرتان كمی كشش می‌دهید و با این درد مقابله می‌کنید.
برای اینکه در وضعیت بدنی صحیحی قرار داشته باشید، این موارد را رعایت کنید:
• ایستادن صاف و مستقیم- قفسه سینه را بالا نگه‌ دارید
• شانه‌ها را عقب و شل نگه‌ دارید - زانو‌هایتان از هم فاصله داشته باشند.
هنگامی که می‌ایستید خود را در وضعیت بدنی راحتی قرار دهید. اگر مجبورید طولانی‌مدت بایستید یک پایتان را روی چهارپایه‌ای کوتاه بگذارید و به تناوب به هریک از پاهایتان روی چهارپایه استراحت دهید. وضعیت درست بدنی همچنین به معنی نشستن بادقت نیز هست.

صندلی ای را برای نشستن انتخاب کنید که پشتی داشته باشد یا یک جای کوچک برای یک بالش پشت کمر. گردن و پشتتان را صاف نگه‌ دارید و زیر پایتان چهارپایه‌ای کوچک قرار دهید. تمرین وضعیت‌های بدنی درست در بارداری یکی از اساسی‌ترین آموزش‌های هنگام بارداری است.

2 داشتن پوشاک مناسب
کفش‌های پاشنه کوتاه با انحنای مناسب به پا کنید. شلوارهای بارداری با بند شلوار
نگهدارنده مناسب بپوشید. شاید پوشیدن کمربندهای بارداری در برخی افراد موثر باشد. هرچند درباره اثربخشی این کمربندها، بررسی‌های زیادی انجام نشده است.
3 بلند‌کردن درست اجسام
هنگامی که می‌خواهید اجسام کوچک را از زمین بردارید به حالت چمباتمه (روی دوپا) بنشینید و با پاهایتان بلند شوید. بالاتنه‌تان را خم نکنید و از پشتتان برای بلند‌کردن استفاده نکنید.
بسیار مهم است که به میزان توان خود آگاهی داشته باشید و در چارچوب آن عمل کنید. اگر نیاز به کمک دارید، از فردی تقاضای کمک کنید.

4 خوابیدن به پهلو
هنگام خواب به پهلو دراز بکشید و روی پشت (طاق‌باز) نخوابید. یکی یا هر دو زانویتان را خم کنید. اگر بالشی کنار زانو و بالشی دیگر زیر شکم‌تان بگذارید یا از بالش‌های یکسره بلند مخصوص بارداری، استفاده کنید که می‌تواند به خوابیدن تان كمك كند.

5 ماساژ‌های گرم یا سرد
می‌توانید یک پد گرمادهنده یا حوله‌ای نخی که آن را با اتو یا وسیله‌ای دیگر گرم کرده اید، استفاده کنید. به یادداشته باشید از داغ‌کردن یا قراردادن اتو حتی با درجه کم، خودداری كنید. ماساژ پشت هم سودمند است.

بهتر است از همسرتان بخواهید پشت شما را ماساژ دهد یا برنامه ماساژ حرفه‌ای پیش از تولد را از یک ماساژ‌دهنده حرفه ای بخواهید. در صورت نیاز از گروه مامایی مشورت بگیرید.

6 ورزش و فعالیت منظم بدنی در برنامه روزانه
در برنامه روزانه‌تان ورزش و فعالیت منظم بدنی را بگنجانید. فعالیت منظم روزانه پشت را قوی نگه‌ می‌دارد و درد پشت در بارداری را تسکین می‌دهد. با تایید گروه مامایی مشاورتان تمرین‌هایی آرام مانند شنا و پیاده‌روی را انجام دهید.

همچنین می‌توان کشش در کمر ایجاد کرد به این ترتیب روی دست‌ها و زانوهایتان تکیه کنید و سرتان را در امتداد پشت صاف نگه‌ دارید. شکم را داخل ببرید، منقبض و سفت کنید و شانه‌ها را به بالا بکشید، چند ثانیه نگه‌ دارید و سپس پشت و شکم را شل کنید. پشتتان را تا جایی که می‌توانید صاف کنید.
این حرکت را 10 بار به آرامی تمرین کنید. برای فراگیری تمرین‌های کششی دیگر می‌توانید به گروه مامایی مشاورتان در بارداری مراجعه کنید یا به انجام ورزش‌های کششی ویژه دوران بارداری (با کمک دی‌وی‌دی، سی‌دی‌های آموزشی، کتابچه و...) بپردازید.

7 درمان‌های تکمیلی
برخی از پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند با انجام طب سوزنی در بارداری، می‌توان دردهای پشت در بارداری را تسکین داد. به نظر می‌رسد درمان‌های طب تكمیلی نیز تا حدودی باعث حس آرامش در خانم ها می شود.

اگر با به کارگیری هر 6 روش نخست همچنان دردهایتان شدید است، بهتر است با گروه مامایی در میان بگذارید. در مواردی ممکن است عامل درد شدید شما مربوط به بارداری نباشد. بنابراین مشاوره این امکان را می‌دهد تا عامل اصلی شناسایی شود. دردهای پشت در بارداری را به هر شکل نمی‌توان نادیده گرفت.

در صورتی که گروه مامایی برای شما داروهایی مانند استامینوفن و... تجویز کرده باشد، آن را مصرف کنید. کمردرد با هرگونه خون‌ریزی از واژن یا ترشحات می‌تواند نشانه غیرطبیعی بودن درد باشند و در این صورت نیز بی‌درنگ با گروه مامایی خود مشاوره كنند. پیشگیری، بهترین راه درمان برای این مشکل است.
اقدامات پیشگیرانه شامل:
• ورزش‌کردن به‌ویژه خم‌کردن لگن
• دقت و داشتن وضعیت‌های بدنی صحیح
• بلند‌شدن و خم‌شدن صحیح
 
خبر خوب اینجاست كه به‌طور میانگین دردهای پشت در بارداری طی 6 ماه فروکش می‌کنند

سه شنبه 6 دی 1390برچسب:, :: 14:5 :: نويسنده : ابوذر

لاغری در خواب را تجربه کنید !
تیتر را درست خوانده‌اید. لاغر شدن در خواب رویا نیست واقعیت است. می‌شود در خواب و بدون رژیم‌های سخت و طاقت فرسا چند کیلویی لاغر شد به شرط این که بعضی اصول را به دقت رعایت کنید.
در این مقاله قصد داریم شما را با این اصول آشنا کنیم تا بی دردسر چند کیلویی کم کنید. با ما همراه باشید.

در عرض یک ماه 3 کیلو کم کنید

با سازمان دهی دوباره‌ی غذای روزانه و صرف شام مختصر می‌توانید در عرض 1 ماه، 2 الی 3 کیلو وزن کم کنید آن هم از نوع شبانه‌اش.

باید بگوییم که شب‌ها امکان چاق شدن بیشتر است زیرا در این ساعات از شبانه روز بدن در حالت ذخیره‌ی انرژی قرار می‌گیرد. یعنی زمانی که شب فرا می‌رسد بدن کالری کمی می‌سوزاند و بیشتر این کالری‌ها را انبار می‌کند. به عقیده‌ی متخصصان همه‌ی ما صبح با چند گرم اضافه از خواب بیدار می‌شویم. برای پیشگیری از همین چند گرم و همچنین کم کردن چندین گرم دیگر اصول زیر را رعایت کنید.

اصل اول: بین ساعت 7 تا 9 شب شام میل کنید

بهترین زمان ممکن برای صرف شام، ساعت 7 تا 8 شب است. ساعت 9 شب دیگر آخرین مهلت صرف این وعده‌ی غذایی محسوب می‌شود. بعد از این ساعت بدن حداقل تا دوازده ساعت از دریافت کالری محروم می‌شود. توجه داشته باشید تا دو ساعت بعد از غذا به رختخواب نروید. اگر بعد از صرف غذا بلافاصله بخوابید بدن نمی‌تواند غذایی که میل کرده‌اید را به درستی هضم کند. این فاصله‌ی زمانی باعث می‌شود خواب راحتی نیز تجربه کنید. اگر بعد از ساعت 10 احساس گرسنگی کردید کمی ماست کم چرب و یا یک واحد میوه مثل سیب، آلو یا زردآلو میل کنید.


اصل دوم: شام را رژیمی صرف کنید

منظور از رژیمی این نیست که به خودتان گرسنگی بدهید. شام وعده‌ی غذایی مهمی است که در عین حال احتمال اضافه وزن را نیز در خود دارد. توصیه می‌کنیم غذایی میل کنید که شما را سیر کرده، کم کالری باشد. یک بشقاب غذای سرد یا گرم با پروتئین و فیبر کافی که جلوی گرسنگی را نیز می‌گیرد. به عنوان مثال شام‌تان می‌تواند حاوی گوشت یا ماهی کم چرب، مرغ بدون پوست یا ماهی سفید به مقدار 150 گرم یا تخم مرغ با سبزیجاتی مثل کلم، کاهو، لوبیا سبز، خیار، گوجه فرنگی و ... باشد.

بهتر است غذایتان را بخارپز یا در ماکروویو آماده کنید تا مقدار زیادی از چربی‌های غذا گرفته شود. برای ایجاد تنوع غذایی می‌توانید سوپ سبزیجات یا سالاد نیز میل کنید. حداقل هفته‌ای 3 شب باید این برنامه‌ی غذایی را دنبال کنید تا چند کیلوی اضافی مورد نظر را کم کنید و بعد از آن گام درست را برای حفظ وزن مطلوب بردارید.


اصل سوم: حداقل هشت ساعت بخوابید

محققان معتقدند که کمبود خواب می‌تواند در بروز چاقی نقش داشته باشد. در واقع کمبود خواب روی دو هورمونی که رفتارهای غذایی ما را تنظیم می‌کنند تأثیر می‌گذارد: به این ترتیب که ترشح هورمون «لپتین» که باعث ایجاد حس سیری می‌شود را کاهش می‌دهد و ترشح هورمون «گرلین» که هورمون اشتها است را افزایش می‌دهد. بنابراین اشتها باز می‌شود و میل به خوردن غذاهای چرب و شیرین بالا می‌رود. برای همین محققان معتقدند که باید به طور متوسط شبانه 8 ساعت به خواب اختصاص یابد.


اصل چهارم: بعد از ساعت پنج بعد از ظهر پرخوری نکنید

برای این که در خواب لاغر شوید باید تعادل غذایی را حفظ کنید. قبل از ظهر بدن انرژی زیادی صرف می‌کند. در این ساعات از شبانه روز زمان صرف قندهای دیر جذب و زود جذب مثل نان، کره، مربا، ماست، میوه و چربی‌ها است. ظهر که می‌شود سوزاندن کالری‌ها در وضعیت نرمالی قرار می‌گیرد؛ مواد غذایی مثل 150 گرم برنج، پاستا، نان و ... بدون سس یا با سس رژیمی، 150 گرم گوشت یا ماهی نیمه چرب مثل ماهی آزاد و ...200 گرم سبزیجات، ماست یا دسر خامه‌ای کم چرب. از ساعت 4 به بعد باید پرخوری را کنار گذاشت: یک عدد موز یا یک ساندویچ گوشت کوچک و کم چرب، ماست کم شیرین با 40 گرم نان، سه یا چهار عدد بیسکویت به انتخاب خودتان میل کنید. بعد از ساعت 5 بعد از ظهر باید مراقب باشید. باید میزان کالری‌های دریافتی را کاملاً محدود نمایید.
 

اصل پنجم: موقع صرف شام تلویزیون را خاموش کنید

به گفته‌ی محققان دانشگاه Birminghamخوردن غذا در مقابل تلویزیون باعث چاقی می‌شود. این جعبه‌ی جادویی تمام هوش و حواس آدم را می‌برد. دیگر متوجه نمی‌شوید چه غذایی می‌خورید.

علاوه بر این تلویزیون باعث می‌شود متوجه احساس سیری نشوید. وقتی احساس سیری نکنید به خوردن ادامه می‌دهید و دردسرها از همین پُرخوری‌ها آغاز می‌شود. 

بنابراین موقع صرف غذا تلویزیون را خاموش کنید و همچنین زیاد سر میز یا سفره نمانید تا مدام هوس ناخنک زدن به سرتان نزند.

اصل ششم: بعد از صرف شام کمی قدم بزنید

نیم ساعت بعد از صرف غذا از خانه بیرون بزنید. آرام قدم بزنید و روی تنفس‌تان تمرکز کنید. این کار باعث می‌شود بدن‌تان گرم شود و توکسین‌ها و کالری‌های اضافی از بین برود. اگر برایتان ممکن نیست از خانه خارج شوید می‌توانید کارهای دیگری از قبیل گردگیری یا ... را انجام دهید. در هر حال بعد از صرف شام بی تحرک نباشید.
 

چند توصیه‌ی کلی

* برای کم غذا خوردن و کاهش کالری‌های دریافتی از تکنیک «قایم کردن دیس» استفاده کنید. یعنی اینکه به میزان کافی برای خود غذا بکشید و غذای باقی مانده در دیس را از روی میز بردارید.

* سس را فراموش کنید. یک تکه نان به اضافه‌ی سس میزان کالری غذا را بالا می‌برد. یا سس را حذف کنید با نان را.

* هیچ وعده‌ی غذایی را حذف نکنید. وقتی بدن انرژی کمتری دریافت کند آینده نگری کرده و چربی‌های بیشتری را ذخیره می‌کند.

* در نهایت باید بگوییم که کم و به جا خوردن راحت‌تر از چاق شدن و رژیم گرفتن است. منظورمان این است که کم بخورید و همیشه بخورید.

 

سه شنبه 6 دی 1390برچسب:, :: 14:1 :: نويسنده : ابوذر

9 روش تقويت حافظه سالمندان
با افزايش سن،‌ احتمال فراموشكاري افزايش مي‌يابد ولي در افرادي كه فعاليت فكري دارند، حافظه تغيير چنداني نمي‌كند. اين فراموشكاري،‌ بيشتر مربوط به حوادث اخير است...
 
 
معمولا افراد مسن خاطرات دوران جوانی را به یاد می آورند اما ممکن است مثلا یادشان نیاید یک ساعت پیش، کلیدشان را کجا گذاشته اند؟ گاهی این فراموشکاری مشکلاتی برای آنها یا خانواده شان ایجاد می کند. پیغامی را فراموش می کنند و یادشان می رود قبض برق را پرداخت کنند. آیا می دانید چگونه می توان این فراموشکاری ها را کمتر و حافظه را تقویت کرد؟
از سوال کردن و گفتن اینکه «موضوعی را فراموش کرده اید»، نترسید و خجالت نکشید. اینکه نمی توانید مانند گذشته همه چیز را به یاد آورید، تقصیر شما نیست. باید به جای ناراحتی از این وضع به روش هایی که حافظه تان را تقویت یا از ضعف آن جلوگیری می کند، توجه کنید.
کارهایی انجام دهید که در آنها دست ها، مغز و حافظه به کار انداخته شود. سعی کنید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید. کتاب یا روزنامه مطالعه کنید. به اخبار رادیو یا تلویزیون گوش دهید و خبرهای مهم را برای دیگران بازگو کنید. بازی های فکری مثل شطرنج انجام دهید یا جدول حل کنید.
وسایلی را که همیشه از آنها استفاده می کنید مثل عینک یا کلید را در جای مشخصی بگذارید. مثلا داخل یک کاسه بزرگ یا ظرف مخصوص در اتاق نشیمن.
برای نوه هایتان قصه بگویید؛ خاطرات خود را بنویسید و برای دیگران بازگو کنید.
یك دفترچه کنار تلفن بگذارید و هر بار کسی تماس می گیرد و پیغامی دارد یا کاری از شما می خواهد، بلافاصله آن را یادداشت کنید. اگر خواندن و نوشتن نمی دانید، می توانید مطالب را ضبط کنید. در دفترچه تان تمام تاریخ های مهم مثل روز تولد فرزندان و نوه هایتان، سالگردها، روزی که نوبت دکتر دارید و مهلت پرداخت قبض ها را بنویسید و همیشه این دفتر یا سررسید را همراه داشته باشید.
هرگز خودسرانه دارو مصرف نکنید. داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده به دقت و سر ساعت بخورید. برای اینکه داروهایتان را فراموش نکنید، 3 شیشه زیبا و رنگی برای خود بخرید و داروهای مربوط به صبح، ظهر و شب را داخل هر شیشه مخصوص بیندازید. بهتر است هر روز صبح داروها را داخل این شیشه ها بیندازید تا هر بار به آنها نگاه می کنید، یادتان بیاید کدام دارو را نخورده اید.
تغذیه مناسب برای حفظ قدرت حافظه لازم است. قند، چربی و نمک کمتر و سبزی های تازه بیشتری مصرف کنید. مصرف میوه علاوه بر تامین ویتامین A، B، E و C در پیشگیری از اختلال حافظه تاثیر دارد.
از تاثیر صبحانه بر حافظه غافل نشوید. سالمندی که فراموش می کند صبحانه بخورد، خود را برای یک روز فراموشکاری آماده می کند. خوردن صبحانه شامل کربوهیدرات ها یا پروتئین یا انواع چربی مثل کره، حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند. یک کاسه غلات همراه با شیر و مقداری میوه و یک تکه نان می تواند صبحانه مفید و مناسبی باشد. پنیر، گردو، خرما، عسل و تخم مرغ را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید.
اگر حس می کنید یکی از علایم زیر را دارید به متخصص طب سالمندی، روان پزشک یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید:
اگر اسامی افراد را دایم فراموش می کنید، اگر نمی توانید مهارت جدیدی را یاد بگیرید، اگر اطرافیان به شما می گویند که فراموشکار شده اید و بالاخره اگر فراموش کردن کارها باعث شده نتوانید تنهایی کارهایتان را انجام دهید.

سه شنبه 6 دی 1390برچسب:, :: 1:42 :: نويسنده : ابوذر

چگونه از حملات اضطرابي پيشگيري كنيم؟

اضطراب عبارت از يك احساس ناراحت كننده و مبهم از ترس، وحشت يا احساس خطر با منشا ناشناخته است كه بر فرد مستولي مي‌شود....
 
 
متخصصان روانشناسی بالینی در مركز پزشكی مایوكلینیك در سایت رسمی این مركز به چند نكته مهم و مفید برای پیشگیری از حملات اضطرابی اشاره كرده اند كه به قرار زیر است:
- از مصرف خوراكی های کافئین دار مانند الكل، قهوه، چای، کولاها و شکلات خودداری کنید چون کافئین شما را در یک حالت تحریک پذیری بالا قرار می دهد.
- از سیگار کشیدن جدا خودداری کنید زیرا نیکوتین موجود در سیگار سبب افزایش تحریک پذیری فیزیکی و فیزیولوژیکال می شود. همچنین استعمال سیگار سبب افزایش انقباض عروقی و افزایش کارکرد قلبی می شود.
- انجام ورزش روزانه می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد حتی یک پیاده روی کوتاه اطراف آپارتمان می تواند در آرام نگه داشتن شما موثر باشد.
- درمانهای شناخت رفتاری نیز تا حد زیادی در کنترل اضطراب و حمله های ترس، موثر هستند. برای این منظور ابتدا ترس و اضطراب خود را در رابطه با موقعیت خاص بشناسید و قبول کنید که شما دچار این اضطراب هستید و برای مواجهه با این موقعیت، برنامه ریزی کنید. برای مثال اگر احساس می كنید كه دائم در خصوص مسائل مالی اضطراب دارید، یک برنامه پس انداز را برنامه ریزی کنید و یا بودجه ای را بطور مجزا برای این موارد در نظر بگیرید. هم چنین در مشکلات قبلی خود باقی نمانید. تغییراتی ایجاد کنید که احساس راحتی بیشتری داشته باشید و به خودتان فرصت دهید كه مشکلات را پشت سر بگذارید.
- با بدن و جسم خود مهربان باشید.
- تنش های خود را با ورزش سنگین و ماساژ از بدن خود خارج كنید.
- از تکنیکهای آرام سازی (رلكسیشن) استفاده كنید.
- به اندازه کافی استراحت کنید و اگر در خواب مشکل دارید حتما برای درمان آن به پزشک مراجعه كنید.
- فکر خود را با كار و تفریحات سالم و مفید مشغول نگه دارید.
- برای لذت بردن بیشتر از لحظات خود به دیدن یک فیلم کمدی، پیاده روی و یا کوهنوردی بروید.
- برنامه ریزی روزانه داشته باشید، داشتن کار بیش از حد و یا بیکار بودن در طی روز می تواند به اضطراب شما بیفزاید.
- علائم اضطراب خود را یادداشت کنید و گاهی به دوست صمیمی خود آنها را بازگو کنید چون گاهی مواقع گفتگو کردن با یک دوست به میزان قابل توجهی از اضطراب شما می کاهد.
- در كارهای گروهی و گروه های اجتماعی شرکت و یا بطور داوطلبانه به دیگران كمك كنید.

سه شنبه 6 دی 1390برچسب:, :: 1:37 :: نويسنده : ابوذر

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. امیدوارم که از مطالب کمال استفاده رو ببرید.به شما بازدیدکننده عزیز پیشنهاد میکنم مطالب گذشته موجود در آرشیو رو هم حتما مطالعه کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما هستم. باتشکر
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 112
بازدید کل : 233520
تعداد مطالب : 98
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1



Alternative content