روانشناسی،مشاوره و راهنمایی
مشاوره در زمینه های:تشخیص اختلالات روانی،ازدواج،تحصیل،خانواده،فردی و....

 
کنار آمدن با احساسات دشوار است، کنار آمدن با عصبانیت دشوارتر است. خشم نوعی احساس است. اگر فرد موقع واکنش نشان دادن فکر نکند، مساله کوچکی را به یک مشکل بزرگ تبدیل خواهد کرد. باید بیاموزیم که در موقعیت های مختلف از فکرمان استفاده کنیم...
 
کنار آمدن با احساسات دشوار است، کنار آمدن با عصبانیت دشوارتر است. خشم نوعی احساس است. اگر فرد موقع واکنش نشان دادن فکر نکند، مساله کوچکی را به یک مشکل بزرگ تبدیل خواهد کرد. باید بیاموزیم که در موقعیت های مختلف از فکرمان استفاده کنیم. این مسئله در دعوای زن و شوهرها بسیار مهم است. اگر طرفین سر یکدیگر فریاد بکشند، مشکل بیشتر می شود. در شرایطی که هر دو طرف از نظر احساسی تحریک شده اند اگر یکی از دو طرف از فکرش استفاده کند، می تواند مشکل را معقولانه ببیند و راه حلی برای کنارآمدن با آن پیدا کند. حتی ممکن است به این نتیجه برسد که اصلا مساله پیچیده ای وجود ندارد و در آرامش با روشی منطقی و عاقلانه مشکل را برطرف کند. در زیر به چند نمونه از رفتارها و الگوهای ارتباطی نادرست و مخرب اشاره می کنیم که هر مشاجره ای را بدتر می کند.

اجتناب از دعوا به طور کل

گاهی افراد به جای صحبت کردن در مورد مشکلات در یک جو آرام و توام با احترام مدت ها در مورد مشکل و دلیل ناراحتی خود به طرف مقابل چیزی نمی گویند و بعد آن را یک باره به صورت عصبانیتی غیرقابل کنترل بروز می دهند. این روش استرس شدیدی برای هر دو طرف ایجاد می کند. بهتر این است که به راحتی و با آرامش خاطر قبل از اینکه مشکل بزرگ و پیچیده شود در مورد مشکلاتتان باهم صحبت کنید.


حق به جانب بودن

اگر فکر کنید که در هر کاری روش شما درستاست. بدون شک رابطه تان خراب خواهد شد. انتظار داشته باشید که طرفتان هم مثل شما به قضایا نگاه کند. قبول کنید انسان ها با یکدیگر متفاوتند. همیشه به دنبال مصالحه باشید و فراموش نکنید هیچ وقت تنها یک روش «درست» یا «غلط» وجود ندارد و شاید هر دو نظر درست باشند.

حالت دفاعی گرفتن

بعضی ها به جای این که به گله و شکایت های طرف مقابل منطقی و صبورانه گوش کنند، سعی می کنند هرگونه اشتباه و خطای خود را انکار کنند. اما این روش باعث می شود طرف مقابل ناراحتی و شکایت خود را بیان نکند چراکه می داند بیان آنها فایده ای ندارد و نتیجه جز جمع شدن ناراحتی ها و بروز یک انفجار احساسی نیست.

روانکاوی

اشتباه بسیاری افراد روانکاوی افکار و احساسات طرف مقابلشان است طوری رفتار می کنند که انگار می دانند طرفشان به چه چیز فکر می کند یا چه احساسی دارد. این کار سوءتفاهم بین دو طرف ایجاد می کند و اگر فرد اشتباه کند طرف مقابل عصبانی تر می شود.

گوش ندادن

اشتباه بزرگ بعضی افراد این است که به جای گوش دادن به حرف های طرف مقابل صحبت های او را قطع می کنند، یا اگر سکوت کنند به آن چه خودشان می خواهند در جواب بگویند فکر می کنند. این کار باعث می شود نتوانید به خوبی از مشکل طرف مقابلتان مطلع شوید. گوش دادن و سکوت کردن هنگام صحبت های طرف مقابل بسیار مهم است. هنگامی که فرد عصبانی می بیند شما به صحبت های او با دقت و احترام گوش می کنید احساس بهتری پیدا کرده و سریع تر آرامش خود را به دست می آورد.

تقصیر را گردن دیگری انداختن

بعضی افراد هیچ وقت ضعف ها و اشتباهات خود را قبول نمی کنند و در برابر آن مقاومت می کنند و گمان می کنند با قبول ضعف هایشان از اعتبارشان کم می شود. به جای این رفتارها سعی کنید با مشکل خود منطقی برخورد کرده و حتی از طرف مقابلتان بخواهید شما را در حل مسئله کمک کند.

سعی در برنده شدن در دعوا

 هدف از بحث بین دو نفر باید درک متقابل و رسیدن به توافق نظر یا راه حل باشد. اشتباهات طرف مقابلتان را به رخ او نکشید. احساسات او را دست کم نگیرید و روی نظر و عقیده خودتان پافشاری نکنید. این بدترین روش ممکن است.

تعمیم افراطی

هیچ وقت از جملات «تو همیشه...» یا «تو هیچ وقت...» استفاده نکنید. مثلا تو همیشه سرت شلوغه یا «تو هیچ وقت به من توجه نمی کنی» شروع نکنید. کمی فکر کنید آیا این جمله ها واقعیت دارند؟ همچنین هیچ وقت مشکلات قیمی را میان مشاجرات فعلی بیان کنید که مشاجره را بدتر می کنید.


حمله های شخصیتی

گاهی اوقات برخی افراد هر عمل منفی از طرف مقابل را جدی گرفته و آن را مشکل شخصیتی او تلقی می کنند. مثلا در مورد شوهری نامرتب، زن، نامنظم بودن مرد را یک اشکال شخصیتی در او قلمداد کرده و برچسب تنبلی و بی اهمیتی به خانه و خانواده به او می چسباند. به خاطر داشته باشید که در هر شرایطی برای طرف مقابلتان احترام قایل باشید حتی اگر بعضی از رفتارهای او را دوست ندارید.

بلند کردن صدا

مراقب لحن و تن صدایتان باشید. تلاش کنید یاد بگیرید تحت هر شرایطی با اطرافیانتان به نرمی و آهسته صحبت کنید. کمی با خودتان فکر کنید. واقعا فریادزدن چه مشکلی را حل می کند؟ بدون شک فریاد زدن فقط شرایط را بدتر می کند. اگر به آرامی صحبت کنید واکنش مشابهی دریافت خواهید کرد. عصبانیت قبل از هر چیزی به خودتان صدمه می زند.



سعی کنید این کارها را انجام دهید:

1 - از این جمله استفاده کنید: «می فهمم». این جمله در کشمکش های شدید و برای آرام کردن شرایط یا آشتی با طرف مقابل بسیار کارساز است.

2 - وقتی اوضاع وخیم است چند روز صبر کنید تا کمی آرام شوید. با گذشت زمان بهتر می توانید به مسایل نگاه کنید و بدون شک راه حل بهتری برای مشکل پیدا خواهید کرد.

3 - تصمیم بگیرید که در مواقع عصبانیت، رسمی و مودب حرف بنزید. به این ترتیب پس از حل مساله از رفتار خودتان پشیمان نخواهید شد.

و در نهایت :

حتی در میان بحث و کشمکش، محبت بهترین راه حل مشکلات است. اگر بین شما و همسرتان بحثی درگرفت بد نیست به او یادآور شوید که دوستش دارید. بدون شک با این کلام اوضاع بسیار بهتر می شود.

یک شنبه 29 آبان 1390برچسب:, :: 17:50 :: نويسنده : ابوذر

 
دکتر رئوفه قیومی در تعریف سلامت روان به خراسان می گوید: سلامت روان امری فراتر از نداشتن نشانه های بیماری روانی است. فردی دارای سلامت روان است که بتواند عملکرد موفق از نظر تفکر، خلق و خو و رفتار داشته باشد، بتواند فعالیت های مفیدی در جامعه ارائه دهد، روابط مثبتی با دیگران برقرار کند، با مشکلات و استرس ها و ناملایمات زندگی کنار بیاید و توانایی کمک کردن به دیگران را داشته باشد. راه رسیدن به سلامت روان راه دشواری است و یک شبه اتفاق نمی افتد و به پشتکار و زحمت فراوان نیاز دارد.
● ارتباط با خدا
اما یکی از اصول سلامت روان، معنویت و ارتباط با خداست. ارتباط با خدا در سختی ها و مشکلات و بحران های زندگی به انسان آرامش می دهد و توکل به او باعث کنترل استرس ها و تنش های فرد می شود. انسانی که به خدا ایمان دارد و به او توکل می کند، در مقابل ناملایمات زندگی سر خم نمی کند و به خداوند پناه می برد و با توکل به قدرت و محبت بی انتهای خداوند، آرام تر و راحت تر مسیر زندگی اش را پیدا می کند و با مشکلات کنار می آید.
این روان پزشک با اشاره به این که باورهای دینی علاوه بر این که در حل مشکلات روانی کارساز است، به رفع مشکلات جسمی نیز کمک می کند، تصریح می کند: نتایج تحقیقات نشان می دهد باورهای دینی فشارخون را تعدیل می کند و به تقویت هیجانات مثبت می انجامد و هیجانات منفی را کاهش می دهد.
به عنوان مثال یک مسلمان واقعی آن چه به ضرر و زیان سلامت جسم است، انجام نمی دهد، مشروب نمی خورد، قمار نمی کند، از موادمخدر پرهیزمی کند و رفتارهای نامشروع ندارد.
وی به دلیل گرایش و تعلق دینی از آن چه رنگ گناه و زشتی دارد، پرهیز می کند و در چنین فضایی افراد از خشونت های اجتماعی و بزه دوری می کنند و شیوه زندگی صحیح را در پیش می گیرند.
نقش معنویت در سلامت روان به حدی چشمگیر و قابل توجه است که حتی صاحب نظران غربی هم آن را تایید و اذعان می کنند که گرایش های مذهبی باعث می شود فرد با فشارهای زندگی بهتر کنار بیاید.
داشتن عقاید دینی باعث افزایش امید شفا یافتن از بیماری های جسمانی و روانی می شود. مطالعات ثابت کرده است حتی اگر بستگان بیمار برای وی دعا کنند، این کار باعث تقویت هیجانات مثبت بیمار می شود و در بهبود بیماری وی موثر است.
همچنین برنامه های مرتبط با ایام مذهبی مثل ماه مبارک رمضان، ایام حج، شرکت در نمازهای جمعه و جماعت، زیارت اماکن مقدس، مشارکت در سازمان های خیریه باعث بهبود پیوند و روابط اجتماعی مثبت بین افراد می شود و در سلامت روانی آن ها موثر است.
دکتر قیومی با بیان این که به نظر وی مهم ترین و مبنایی ترین معنایی که از «اسلام» برداشت می شود، «سلامت» است، تاکید می کند: پیش گیری و دور بودن از هرگونه آفت و زیان جسمی و اجتماعی و روانی مهم ترین برنامه دین اسلام برای انسان است.
● فراموشی معنویت
برخی معتقدند که به سبب سرعت تغییر و تحول در جامعه، آسیب های نوپدید، گسترش فناوری و تحولات چشمگیری که هر روز در جامعه مشاهده می شود، معنویت به دست فراموشی سپرده شده است در صورتی که به واقع چنین نیست. طی چند دهه اخیر مباحث معنوی و امور ماورایی به طور فزاینده ای در میان روان کاوان و روان شناسان محبوبیت پیدا کرده است.
واقعیت این است که پیچیدگی های جامعه امروزی و مشکلات زندگی ماشینی و تغییر الگوی زندگی در عصر مدرن باعث شده است نیازهای معنوی انسان در برابر خواسته ها و نیازهای مادی او قد علم کند و اهمیت بیشتری یابد. با وجود تبلیغات ضددینی که در گذشته و حال در جهان وجود داشته و دارد، انسان امروز حتی در کشورهای پیشرفته بیش از گذشته به مذهب و ارزش های معنوی گرایش پیدا کرده است. متخصصان هم دریافته اند که شیوه های موجود درمانی برای بهبود اختلالات عاطفی، روانی و جسمانی افراد کافی نیست و بدون شک باید از روش های دیگر مانند تقویت گرایش های دینی و معنوی در افراد استفاده کرد. از سوی دیگر افزایش اختلالات روانی، وجود بحران های اجتماعی، افزایش درگیری های خانوادگی و تعارضات زناشویی، بروز آسیب های اجتماعی نوپدید، بیشتر جوامع را تحت تاثیر قرار داده و سلامت روانی افراد را به خطر انداخته است.
در چنین شرایطی ممکن است که انسان از مسائل معنوی غفلت کند اما بدون شک وقتی از همه توان و کوشش خود برای حل مشکلات استفاده کرد و پاسخ برخی سوالات را نیافت، در می یابد که چیزی گم کرده و آن توکل و توسل به منبع عظیمی است که انسان به آن نیاز دارد. به نظر می رسد هم اکنون در برهه ای قرار گرفته ایم که اندکی از مسائل معنوی دور شده ایم اما در آینده نه چندان دور درخواهیم یافت که سلامت معنوی تا چه اندازه با سلامت جسمی و روحی در ارتباط است.
دکتر قیومی با تایید این نکته که آن چه از معنویت در ذهن نسل کنونی جامعه ایران وجود دارد، از سابقه فرهنگی غنی و پیشینه دینی کشورمان برخاسته و مطالعه و پژوهش و تلاشی برای درک آن انجام نشده است، تصریح می کند: ارزش های معنوی و گرایش های مذهبی سینه به سینه منتقل شده تا به ما رسیده است و نسل جوان امروز که با مدرنیته مواجه شده ممکن است نتواند آن را به راحتی بپذیرد، اما می توان با تلاش و کوشش معنویت را به آن ها شناساند.
واقعیت این است که من مادر از والدینم مسائل معنوی را راحت تر می پذیرفتم تا فرزندم از من. سیل مدرنیته باعث شد نگرش جوان امروز به مسائل با نگرش ما تفاوت چشمگیری داشته باشد بنابراین ما باید او را برای پذیرش مسائل معنوی آماده کنیم.
● راهکار
بهترین راهکار هم این است که با استفاده از ابزاری که خود دوست دارد، ارزش های معنوی را در او تقویت کنیم. می توان با استفاده از اینترنت، مطالعه، پژوهش و تحقیق اهمیت مسائل معنوی را به او شناساند.این کار ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد اما در مقابل آن چه به او عرضه می کنیم، ارزشمند است. جوان باید بداند دستورات اسلامی اساس علمی دارد و با استناد به این دستورات به او فهماند که آشنایی با دین و معنویت تا چه حد ضامن سلامت جسمی و روانی اوست. فقط با مطالعه و پژوهش است که جوان مزایای گرایش به معنویت را در می یابد و تا خود او لمس نکند و به آن درک نرسد، کسی نمی تواند او را به آن سمت سوق دهد.

شنبه 7 آبان 1390برچسب:, :: 16:24 :: نويسنده : ابوذر

برخی از مواد غذایی دارای خاصیت تسکین‌دهنده و آرام‌بخش اعصاب دارند که با مصرف آن‌ها می‌توانید از اعصاب راحت و روانی سالم برخوردار شوید.
بر کسی پوشیده نیست که تغذیه تأثیر چشمگیری بر خلقیات و احساسات انسان می‌گذارد. برای مثال، هنگامی که مقدار زیادی شکر تصفیه‌شده (شکر سفید) مصرف می‌کنید، تا چند ساعت بعد احساس افسردگی و بی‌حوصلگی می‌کنید. این افزایش سطح قند خون بر روی تمرکز فرد تأثیر می‌گذارد و متعاقب آن در کار و روابط او خلل وارد می‌کند.

‎پرهیز از خوردن این‌گونه مواد به معنای رسیدن به آخر دنیا نیست، بلکه در عوض با خوردن مواد مفید و مغذی علاوه بر داشتن اندامی متناسب، از استرس و اضطراب به دور خواهید بود.

آجیل

‎از مغزها استفاده کنید

کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب، افسردگی و خستگی می‌شود. آجیل (مغزها) سرشار از سلنیوم هستند، لذا مصرف مقداری از انواع آن به طور روزانه برای کاهش اضطراب، مفید است.

قارچ، ماهی تن و ماهی سالمون نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند. با این وجود، مصرف مغزها را فراموش نکنید.

اسفناج

مانند ملوان زبل غذا بخورید!

منیزیم باعث آرامش اعصاب و عضلات می‌شود. همچنین بدن ما برای جلوگیری از فشارهای عصبی به منیزیم نیاز دارد، لذا کمبود آن منجر به تنش‌های عصبی، گرفتگی عضلانی و خستگی می‌شود. اسفناج یک موتورخانه منیزیم است و به علاوه سرشار از ویتامین‌های A، C و اسیدفولیک و کمی آهن است.

سعی کنید روزانه یک پیمانه اسفناج تازه و خام یا نیم پیمانه اسفناج پخته بخورید، البته ماهی و تخم کدو حلوایی نیز جایگزین‌های مناسبی برای اسفناج هستند.

ریحان

برای درمان از گیاهان کمک بگیرید

ریحان منبع خوبی از منیزیم است که باعث آرامش اعصاب، شل شدن عضلات و راحتی رگ‌های خونی می‌شود. همچنین در ریحان خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دیده شده که برای بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتریت روماتوئید) یا التهاب روده مفید است. با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا، علاوه بر مزه‌ای دلپذیر، مقدار زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C نیز دریافت خواهید کرد.

‎برای این که طعم و عطر ریحان از بین نرود، می‌توان آن را در انتهای پخت به غذا اضافه کرد. گفتنی است که بادرنجبویه و بابونه هم از سبزی‌های معروف در رفع استرس و کاهش اضطراب هستند.

شکلات کاکائویی

تلخ‌های مفید را فراموش نکنید

تریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود.

شکلات تلخ جدا از خواص آنتی‌اکسیدانی آن، سبب تقویت قلب می‌گردد، لذا به هنگام خرید شکلات دقت کنید تا میزان کاکائوی آن زیاد و شکرش کم باشد.

جو

از فواید جو بهره ببرید

مجموعه کربوهیدرات‌های موجود در بدن سبب افزایش جذب تریپتوفان و در پی آن ساخت سروتونین می‌شود.

جو دارای نشاسته مفید است و در نتیجه باعث تجمع مواد قندی در خون و به دنبال آن شوک انسولینی نمی‌شود.

به علاوه جو منبع خوبی از فیبر محلول است که در پایین آوردن کلسترول خون نقش مهمی دارد.

برای داشتن اثر تسکین‌دهنده، توصیه می‌گردد جو را همراه با مقداری مواد پروتئینی (مانند مغزها و یا دانه‌های مفید) مصرف کنید. برنج قهوه‌ای، غلات خام و حبوبات نیز منابع خوبی از کربوهیدرات‌ها به شمار می‌آیند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای جو باشند.

لبنیات

به لبنیات «نه» نگویید!

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شیر اثر آرام‌بخش دارد.
‎شیر از آنجایی که حاوی تریپتوفان است (تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش دارد) باعث تسکین و آرامش مغز می‌شود.

سروتونین علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم می‌شود.
‎اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیست، از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید.

ماهی و میگو

از خوردن غذاهای دریایی لذت ببرید

میگو ممکن است ظاهری کوچک داشته باشد، ولی از نظر ارزش غذایی، ماده‌ای کامل به حساب می‌آید.

این موجودات دریایی کوچک منابع بسیار خوبی از تریپتوفان و سلنیوم هستند که برای حفظ آرامش و اعصاب بدن ضروری هستند.

همچنین میگو دارای مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین‌های D و B12 است.

آبزیان دیگر مانند ماهی هم همان خواص میگو را دارند و مصرف ماهی نیز توصیه می‌گردد.

بروکلی

مصرف گل‌های خوردنی را افزایش دهید

همان‌طور که می‌دانید کمبود پتاسیم سبب خستگی عضلات، بی‌حوصلگی و ضعف، تندمزاجی و اضطراب می‌شود، اما با مصرف کلم بروکلی می‌توانید مقدار مناسبی از پتاسیم لازم را دریافت کنید.

به علاوه، بروکلی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E است که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، لذا مصرف آن در چند وعده طی هفته توصیه می‌گردد.

منابع دیگر پتاسیم شامل آواکادو، موز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی و بادمجان هستند.

چای ایرانی

روز را با نوشیدن چای آغاز کنید

برگ‌های چای حاوی یک اسیدآمینه ضروری برای بدن هستند که با تولید امواج مغزی آلفا سبب کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.
‎چای سبز نیز که لقب پادشاه گیاهان را به خود اختصاص داده است، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان را کاهش می‌دهد و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

کیوی

با کیوی اوج بگیرید!

مغز برای تبدیل تریپتوفان به سروتونین نیازمند ویتامین C است. در واقع، مغز یک پمپ مخصوص برای ویتامین C دارد و ویتامین C اضافی در خون را به سمت خود می‌کشد و نگاه می‌دارد.

میوه کیوی منبع خوبی از ویتامین C است که مصرف روزانه آن توصیه می‌شود.

اگر از کیوی خوشتان نمی‌آید، می‌توانید میوه‌های دیگر غنی از ویتامین C را جایگزین آن کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از توت‌فرنگی،پرتقال و گریپ‌فروت.

سه شنبه 3 آبان 1390برچسب:, :: 15:38 :: نويسنده : ابوذر

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. امیدوارم که از مطالب کمال استفاده رو ببرید.به شما بازدیدکننده عزیز پیشنهاد میکنم مطالب گذشته موجود در آرشیو رو هم حتما مطالعه کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما هستم. باتشکر
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 99
بازدید کل : 233389
تعداد مطالب : 98
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1



Alternative content